<< Klik hier voor het vorige nummer
 

Nieuwsbrief: december 2008
 

Het Arabisch Schiereiland

In deze editie:

 Vakantie voor een lied
'Win een vakantie!' was de slogan van een grote advertentie campagne. Met de zonnige Arabische Golf, die met haar luxe badplaatsen steeds meer als bekende vakantiebestemming wordt gezien, is het geen wonder dat iemand koopjes kan vinden op internet. Emiraten Palace Hotel Het nieuwe vijfsterren Emiraten Palace Hotel in Abu Dhabi had gedurende de zomerperiode een speciale aanbieding: een week voor slechts een miljoen Dirhams (ongeveer € 250.000,-), alles inclusief. De kranten interviewden twee families die zich voor deze week hadden opgegeven: een Russisch gezin en een ander gezin van de Emiraten. 'Ik dacht dat het een leuke verrassing zou zijn om mijn familie hierop te trakteren', vertelde een van hen. Ondanks de groeiende en wereldwijde angst voor de economische crisis, zijn hier nog steeds mensen met een oog voor koopjes en die de financiŽle middelen bezitten om dit mogelijk te maken!
 

Terug naar het begin
 Islamitische kerstman
'Kerstman viert feest' verkondigde een krant met een foto van de kerstman die zich klaar maakte om een schaap te slachten gedurende het jaarlijkse Moslim feest van Korban, ter nagedachtenis van het offer dat Abraham deed voor zijn zoon. Elk jaar worden duizenden schapen publiekelijk geslacht als hoogtepunt van het feest. Sommige mensen betalen wel € 12.000,- voor een schaap op de markt. Op de een of andere manier is de kerstman vandaag de dag ook betrokken bij dit feest. 'Geen wonder dat onze kinderen in verwarring zijn,' rouwde een religieuze leider die dit artikel las. De kerstman met zijn slee en rendieren wordt een bekend beeld in de winkelcentra van de Arabische Golf gedurende Kerst en Oud en Nieuw. Christus wordt niet genoemd als de kern van Kerst, ondanks dat de lokale kranten waarschuwen voor het 'Christelijke feest van Halloween' dat een nieuwe bron van inkomen betekent in deze regio.
 

Terug naar het begin
 Fondsen werven voor terrorisme
'We worden ervan beschuldigd dat we fondsen werven voor het terrorisme, terwijl we een regulier offer brengen in onze kerkdienst,' vaarde een voorganger in Saudie Arabië uit. Ofschoon Saudie Arabië zichzelf ziet als 100% Moslim, zijn er duizenden christenen werkzaam op het platteland als deel van het emigranten personeel. Velen van hen ontmoeten elkaar in huiskerken of in ambassades voor de wekelijkse 'geestelijke bijeenkomsten'. De koning van het land heeft een decreet afgekondigd dat iedereen vrij is om in de binnenkamers van zijn of haar eigen huis te aanbidden, maar de religieuze politie, de Mutawa, heeft dit decreet niet geaccepteerd. Er zijn nog steeds regelmatig invallen in deze zogenaamde illegale bijeenkomsten, waarbij hele gemeenten worden gearresteerd, omdat ze elkaar in huizen ontmoeten voor zogenaamde georganiseerde dansfeesten. Als onderdeel van zijn behoefte aan reformaties in zijn land, motiveert koning Abdullah religieuze dialogen door de United Nations te betrekken bij het promoten van deze dialoog tussen wereldreligies. Dit gebeurt echter nog niet in Saoedi Arabië, maar buiten de landsgrenzen, in Spanje.
 

Terug naar het begin
 Bluetooth ontmoetingen
'Hier heb je mijn telefoonnummer - bel me!' arriveert anoniem, via de Bluetooth technologie, een berichtje op de telefoon van Fatima. De jonge generatie is moe van de traditionele gewoonten van hun vaders welke inhoudt dat jongens en meisjes apart worden gehouden van jongs af aan. De islamitische organisatie voor het promoten van de deugdzaamheid en de preventie van zonde heeft een politiekorps opgezet in Saoedi Arabië om de scheiding tussen jongens en meisjes te versterken, waarbij vele jongeren in de gevangenis belanden, omdat ze iemand op een 'onjuiste' manier hebben ontmoet. Met het opkomen van internet, chatrooms, mobiele telefoons en Bluetooth is het ineens makkelijker dan ooit tevoren om de grenzen op te rekken. Vaak delen jongens en meisjes hun telefoonnummers uit vanuit hun raam. In een cultuur waar totale scheiding de norm is, snakken jongeren ernaar om normale relaties op te bouwen met elkaar. 'Ik ben erg bezorgd om onze opstandige jongeren,' gaf een islamitische religieuze leider toe. 'Ze volgen onze tradities of cultuur niet meer, maar ze zijn behoorlijk beÔnvloed door satelliet TV en moderne wereldse muziek.'
 

Terug naar het begin
 Facebook en mobiele telefoons
Mobiele telefoons 'Ik verander mijn mobiele telefoon elke twee maanden,' geeft een jongere toe in Saoedi Arabië, om op wanhopige wijze mee te gaan met de laatste trends, technologie, hebbedingen en mode. 'Mijn vrienden doen hetzelfde - wanneer er iets nieuws op de markt komt, dan willen we dat!'. Met de macht van het consumentisme (maatschappelijke beweging die beoogt de rechten en de macht van de consumenten t.o.v. de producenten en aanbieders te versterken) zijn de behoeften sterker dan wat er echt nodig is. Veel van deze jonge mensen houden elkaar in de gaten en up to date in hun 'facebooks', zodat ze een virtuele wereld van communicatie creëren die alle grenzen vervaagd. 'Het is geen wonder dat deze generatie de SMS-generatie wordt genoemd,' zei een van de winkeleigenaars. Mensen communiceren meer dan ooit met elkaar, maar ze zien elkaar veel minder. Vriendschappen worden digitaal en kunnen makkelijk vervagen, totdat ze niets meer voorstellen, net als een batterij die opraakt. 'Er is een tekort aan mogelijkheden voor de jeugd om elkaar persoonlijk te ontmoeten, zodat ze een nieuwe manier van ontmoeten en relaties opbouwen hebben uitgevonden,' zegt een ander. Bezoek elke mobiele telefoonwinkel vandaag in deze regio en je zult merken dat een groot aantal jonge mensen zich vergaapt aan de etalages, bedenkend welke korte termijn investering ze nu weer zal doen.
 

Facebook lijkt veel op Hyves in Nederland
 

Terug naar het begin
 Geen knipbeurten meer
We willen modern zijn en niet zo onderontwikkeld als de rest van onze familie,' legt een jonge Saoedier uit, gekleed in een Levi spijkerbroek en een Calvin Klein T-shirt en met een Texas baseball-pet op zijn hoofd. 'De religieuze politie dreef ons in een hoek van het winkelcentrum en begon tegen ons te schreeuwen, omdat we lang haar hadden. Ze begrijpen ons, jongeren, totaal niet. Toen een van hen het haar van mijn vriend onder dwang wilden afknippen, hebben wij hem in elkaar geslagen,' vervolgt hij, terwijl hij zijn Gucci zonnebril naar zijn voorhoofd verschuift. Met een MP3-speler in zijn oren geklikt, luistert hij naar oorverdovende muziek van Michael Jackson. Veel van zijn vrienden gaan gekleed in de stijl van de 60-er jaren met belletjes op het zitvlak. In tegenstelling tot hun ouders, zien zij zichzelf op de eerste plaats staan en hun familie en tradities op de tweede plaats. In een gemeenschap waar generaties lang familiewaarden en -besluiten domineerden, verzetten zij zich tegen de status quo, waarbij ze hun uiterste best doen om uniek en anders te zijn.
 

Terug naar het begin
 
<< Terug naar de inhoudsopgave
Klik hier voor het volgende nummer >>